Fysisk Aktivitet i Skolan

Jag jobbar mycket med att få in mer fysisk aktivitet på skolorna och vill dela med mig om varför jag kämpar med det trots allt motstånd man får från skolor och politiker. Idag visar forskningen att motion balanserar olika signalsubstanser i hjärnan, vilket förbättrar uppmärksamhet och humör, minskar stress och ångest och förbättrar vår förmåga att lära oss saker. Och troligtvis viktigast av allt, vi blir lyckligare av fysisk aktivitet.

Nya hjärnceller bildas hela livet och forskning har visat att motion är det bästa gödselmedlet. Våra hjärnor förbereds för lärande genom motion eftersom hjärnor är gjorda för att styra och planera. Hjärnor som gör det de är avsedda för, presterar också bättre i andra sammanhang. Motion är med andra ord väldigt viktigt. Det är ett kärnämne.

Enligt skolverket så ska eleverna ha 500 timmar idrott och hälsa under hela sin skoltid vilket är knappt hälften än antalet timmar matematik. I jämförelse med övriga EU så ligger Sverige långt ner på listan över mängden idrottstimmar.

Läste om en skola i staden Naperville utanför Chicago, USA, där eleverna börjar varje skoldag med fysisk aktivitet vilket förbereder hjärnan att lära sig saker. Naperville har gått från att vara en medioker skola till att bli en av landets främsta. Dessutom är bara 3% av eleverna överviktiga jämfört med cirka 30% av eleverna i resten av USA.

Hjärnceller skapas på idrottslektionerna för att sedan användas på de övriga lektionerna. Det är så vi borde se på skolan. Kropp och själ hänger ihop och vår fysik är inte skild från tänkandet.

Hur fungerar det på ditt barns skola? Kommentera gärna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *